Hirdetés

„Nem kell hamut szórnom a fejemre”. Kelemen Hunor a Tisza és az RMDSZ viszonyáról, a magyar–magyar kapcsolatokról

Kelemen Hunor

Kelemen Hunor: „a demokrácia Magyarországon működik, a választásokon a többségnek mindig igaza van”

Fotó: RMDSZ

Meg kell várni, hogy mi a viszonya az új magyar kormánynak a határon túli magyarokhoz, milyen nemzetpolitikája van, nekünk ahhoz kell viszonyulnunk – jelentette ki a Krónikának az RMDSZ elnöke. Kelemen Hunort a Tisza kétharmadáról, a Magyar Péter meglebegtette elszámoltatásról, a magyar–magyar és a magyar–román viszony várható alakulásáról kérdeztük, reagáltatva arra a román álláspontra is, miszerint a Fidesz veresége miatt le kellene mondania tisztségéről.

Rostás Szabolcs

2026. április 13., 18:392026. április 13., 18:39

2026. április 13., 18:592026. április 13., 18:59

– Hogyan kommentálja a magyarországi országgyűlési választások eredményét? Mivel magyarázza a Tisza Párt elsöprő, kétharmados győzelmét, illetve azt, hogy 16 év, többszöri kétharmad után a Fidesz vereséget szenvedett?

– Mivel nem élek Magyarországon, nagyon korai lenne erre magyarázatot adnom, mert a mindennapokkal kapcsolatos elégedetlenségeket nem érzem, nem látom. Viszont az a hatalmas szavazókedv, ami vasárnap Magyarországon látszott, egyértelműen azt mutatja: a magyarországi társadalomban nagyon erős volt az akarat arra, hogy 16 év után legyen váltás. Ennek tulajdonképpen senkit nem kell meglepnie, mert Európában 16 évet Angela Merkel német kancelláron kívül senki nem kormányzott, és ez az idő kormányzati pozícióban, de miniszterelnökként is jár egyfajta kopással, tévedésekkel, hibákkal. Ezeket majd szép sorban a tudós emberek papírra vetik, és sok-sok magyarázata lesz, hogy mi vezetett ehhez az eredményhez. Egy dolog biztos: a demokrácia Magyarországon működik, másképp nem lehetett volna lehetséges az, ami megtörtént. Választásokon a többségnek mindig igaza van, tiszteletben kell tartani mindenkinek a politikai opcióját, és meg is kell tudni érteni. Nyilván azoknak a felelőssége, hogy a következő időszakban miként fognak kormányozni, akik kétharmadot nyertek. Számomra a legnagyobb kérdés az, hogy az új kormánynak sikerül-e felszámolnia azt a hatalmas szakadékot, ami nem a mostani kampányban, hanem évek alatt kialakult a magyar társadalomban. Szerintem az a legnagyobb feladat, sikerül-e közelíteni a társadalmi megosztottság egyik vagy másik oldalán lévő egyéneket és közösségeket.

Hirdetés

– A választás estéjén gratulált Magyar Péternek a győzelemhez. Beszéltek telefonon is esetleg a Tisza Párt elnökével, leendő kormányfővel? És Orbán Viktor hivatalban lévő miniszterelnökkel?

– Gratuláltam, mert a verseny – mindegy, hogy a politikában vagy a sportban – azzal jár, hogy a győztesnek gratulálsz. Ez nem politikai, nem ideológiai kérdés, ez illemtan. És miután egyértelmű volt, hogy mi az eredmény, gratuláltam a Tiszának és Magyar Péternek. Nem beszéltem telefonon sem Orbán Viktorral, sem Magyar Péterrel.

Kelemen Hunor Galéria

Az RMDSZ elnöke szerint eddig sem aszerint politizált a szövetség, hogy Magyarországon ki van kormányon, ezután sem aszerint fog

Fotó: Pinti Attila

– Magyar Péter vasárnap esti beszédében elszámoltatást helyezett kilátásba, állami vezetők, többek között Sulyok Tamás köztársasági elnök távozását követelte. Mire számít a Tisza-kormány részéről?

– Nagyon nehéz kommentálni, mert ebben a pillanatban alkotmányos keretek között kell dolgozni, de kétharmaddal tud alkotmányt módosítani az új kormány. A politikában az elszámoltatásnak politikai értelemben is, és ha vannak megalapozott részei, akkor jogi értelemben is lehetségesnek kell lennie. De nem akarom ezt politikusként tovább kommentálni, mert nem illene. Annyit mondhatok, hogy politikai választásokon természetesnek kell lennie az elszámoltathatóságnak, ha pedig bárkinek van másfajta felelőssége a politikában, akkor annak megvannak a törvényes keretei, eljárásai.

– És mi várható a nemzetpolitika terén Ön szerint? Azt már korábban előrebocsátotta Magyar Péter, hogy változások lesznek a támogatáspolitikában.

– Kettéosztanám a nemzetpolitikai perspektívát. Az egyik az, hogy a megszerzett jogokkal mi fog történni. Azt gondolom, hogy a szerzett jogokat nem fogják visszavenni, ugyanis ezeket a jogokat nem lehet és nem szabad visszavenni. Ez vonatkozik a kettős állampolgárságra és az azzal járó jogokra, beleértve a félszavazati jogot is. Nem hiszem, hogy ilyesmire sor kerülne, a Tisza és Magyar Péter részéről ilyen ígéretet, programot nem hallottam. A DK részéről igen, de az teljesen más történet. Másrészt a támogatáspolitikában minden kormányváltásnál történt változás, és biztos vagyok abban, hogy most is lesz, de hogy milyen, azt nem tudjuk. Tehát a támogatáspolitika minden egyes kormányváltásnál átalakult, de általában abból több lett, nem kevesebb.

korábban írtuk

Magyar Péter az RMDSZ-ről: „részt vettek a hazugságkampányban, de miniszterelnökként együttműködnék velük”
Magyar Péter az RMDSZ-ről: „részt vettek a hazugságkampányban, de miniszterelnökként együttműködnék velük”

Bár Magyar Péter szerint az RMDSZ is szerepet vállalt az erdélyi magyarok félrevezetésében és a Tisza elleni „hazugságkampányban”, a párt elnöke úgy nyilatkozott: kész félretenni a sérelmeket, és miniszterelnökként együtt kíván működni Kelemen Hunorral.

– A magyar–magyar kapcsolatok terén milyen következménye lehet annak, hogy az anyaországi társadalom most hangsúlyosan a Tiszát támogatja, viszont a külhoni, köztük az erdélyi magyarok túlnyomó többsége a Fideszt?

– Ezt csak abból a perspektívából tudom nézni, amit a beszélgetésünk elején is mondtam, mégpedig hogy fogadjuk el és tiszteljük egymás politikai opcióit. Ez ugyanis nem írja fölül, hogy emberek vagyunk, és ugyanazzal az emberi méltósággal, szabadsággal rendelkezünk. Egy demokráciában az természetes, hogy sokféle politikai opció van. Erdélyben a nagy többség – nyilván azokról beszélünk, akik szavaztak a választáson –, a több mint 200 ezer ember 90-91 százaléka a Fideszt támogatta. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a magyarországi barátaikkal, ismerőseikkel, rokonaikkal nem fognak tudni holnap beszélni és fordítva. Az lenne normális, ha a politikai opciókra úgy tekintenénk, mint a szabadságjogokra, van ilyen is, van olyan is. Attól még együtt élünk, együtt tervezzük a jövőt, és hát a múltunk, alapértékeink – például a nyelv, kultúra – közösek. Ezen a megosztottságon felül kell emelkedni. Értem az emberek csalódottságát Erdélyben, ezt sokan kifejezik, de ezen túl kell tudnunk tenni magunkat, és nyilván ezt gondolom a magyarországi polgárokról is. A politikai opcióknak nem kellene végérvényesen eltávolítsák egymástól az embereket, mert nem erről szól az életünk, a világ, tiszteletben kell tudnunk tartani egymást. Másrészt a mi életünk Erdélyben, Romániában zajlik, a legfontosabb kérdéseket, döntéseket nekünk ezután is a bukaresti politikában kell dűlőre vinni. Ahogy eddig sem aszerint politizáltunk, hogy Magyarországon éppen ki van kormányon, ezután sem aszerint fogunk, nekünk mindenekelőtt az erdélyi magyar emberek érdekeit, kihívásait kell szem előtt tartanunk. Ebben semmiféle változás nem lesz.

– A Tisza és az RMDSZ viszonya egyáltalán nem volt felhőtlen eddig, de milyen lesz most, hogy hatalomra jut az anyaországi alakulat? Miként látja a két politikai alakulat együttműködését a jövőben?

– A romániai magyar politikában, a romániai magyar közösségben mindig az volt természetes, hogy megvárta, a magyar kormány hogyan viszonyul hozzá. Annak fog kelleni viszonyulni, aki hatalmon van, aki kormányozza az országot, elsősorban az szokott viszonyulni a határon túli magyar közösségekhez, politikai szervezeteihez. Mi már láttunk olyat korábban, 2011-ben, hogy a Fidesznek az RMDSZ elnökválasztásán más elképzelései voltak, arra egyféleképpen reagált a szövetség. Nem sikerült soha senkinek sem befolyásolnia, sem kibillentenie az RMDSZ-nek ilyenfajta döntéseit. Tehát meg kell várni, hogy mi a viszonya az új magyar kormánynak a határon túli magyarokhoz, milyen nemzetpolitikája van, nekünk ahhoz kell viszonyulnunk, mert így helyes és korrekt.

Kelemen Hunor Galéria

„A politikai opcióknak nem kellene végérvényesen eltávolítsák egymástól az embereket, mert nem erről szól az életünk”

Fotó: Olti Angyalka

– Miként kommentálja Sorin Ioniță bukaresti politológus véleményét, miszerint Önnek le kellene mondania az RMDSZ éléről a Fidesz veresége után?

– Egészen furcsa logika ez. Nyilván nem vitatom, hogy bárkinek joga van bármit kérni, mert ilyen a demokrácia. Különösen, hogy ha mielőtt valamit kér, azelőtt adott valamit annak a közösségnek. Ilyen alapon mégis kinek kellene lemondani, ha szabad ezt a kérdést föltennem? Úgy tudom, hogy amit én képviseltem 2026-ban, az összhangban volt az erdélyi magyarok 91-92 százalékával, és ezért nem kell hamut szórnom a fejemre. Az is összhangban volt az erdélyi magyarok 91-92 százalékával, amit a tavalyi román elnökválasztáson képviseltem. Akkor jó voltam én is, és jó volt az erdélyi magyarság is, ugye? Eltelt egy év, ugyanaz a helyzet: találkozott, amit én és amit az erdélyi magyarság nagy része képviselt, de most meg nem jó sem az egyik, sem a másik, nekem pedig le kellene mondanom. Nem akarom most részletezni, hogy a nemzetpolitikában mi történt, mi nem, én indultam el Magyarországon a választáson vagy nem, ezek mellékes kérdések. Csakhogy egyszerűen ezt a logikát nem értem. Nyilván meghallgatom mindenkinek a véleményét, de számomra a kollégáimnak és közösségemnek a véleménye a legfontosabb.

– Mi várható a román–magyar kapcsolatokban a budapesti kormányváltást követően? Többek között abból a szempontból is, hogy az RMDSZ kormányzati szerepet tölt be Bukarestben.

– Mi mindig abban voltunk érdekeltek, hogy a román–magyar kapcsolatok javuljanak, ha lehet, erősödjenek, kiteljesedjenek. És ebben a mindenkori magyar, valamint a román kormány fele egyaránt hídszerepet tudtunk betölteni, ez rengeteg példával igazolható. Ezután is az kell legyen a szempontunk, hogy a két kormányzat, a két ország között korrekt legyen a kapcsolat. Már csak azért is, mert itt van egymilliószázezer ember Erdélyben, Romániában, és nekik sem mindegy, hogy milyen ez a viszony. Nem hiszem, hogy valamelyik kormány ne szeretné építeni ezeket a kapcsolatokat, hiszen két szomszédos államról van szó, lehetőség van arra, hogy együtt dolgozzanak, közös regionális, szomszédsági érdekek vannak a gazdaságban, energetikában, biztonságpolitikában. Ezek a választásokkal nem változtak meg, arra kell törekedni, hogy az együttműködés erősödjön, és ezt a bizalomra kell helyezni.

  • Abban bízom, hogy a két ország között semmiféleképpen nem fog romlani a kapcsolat,
  • mert mindenkinek az kell legyen az érdeke, hogy ez jobb, erősebb legyen.
  • Nyilván meg kell várni, hogy Budapesten megalakuljon az új kormány, ismerjük meg a kormányprogramot, mit gondolnak számos kérdésről, beleértve a szomszédságpolitikát, a kétoldalú kapcsolatokat is. Addig nehéz lenne egyebet mondani annál, hogy az ember bizakodik. A mi érdekünk az, hogy jó, ne pedig feszült legyen a kapcsolat a magyar és a román kormány között.

    korábban írtuk

    „Ha valami változik, majd szólok”. Kelemen Hunor a Fidesz támogatásáról, az országgyűlési választások tétjéről
    „Ha valami változik, majd szólok”. Kelemen Hunor a Fidesz támogatásáról, az országgyűlési választások tétjéről

    Kelemen Hunor szerint az anyaországban 2010 óta megvalósult nemzetpolitikai paradigmaváltásra vezethető vissza, hogy az RMDSZ az idei országgyűlési választáson is a Fidesz-KDNP pártszövetséget támogatja.

Hirdetés
szóljon hozzá! Hozzászólások

Hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesüljön a hírekről!

Hirdetés
Hirdetés

Ezek is érdekelhetik

Hirdetés

A rovat további cikkei

2026. április 07., kedd

„Ha valami változik, majd szólok”. Kelemen Hunor a Fidesz támogatásáról, az országgyűlési választások tétjéről

Kelemen Hunor szerint az anyaországban 2010 óta megvalósult nemzetpolitikai paradigmaváltásra vezethető vissza, hogy az RMDSZ az idei országgyűlési választáson is a Fidesz-KDNP pártszövetséget támogatja.

„Ha valami változik, majd szólok”. Kelemen Hunor a Fidesz támogatásáról, az országgyűlési választások tétjéről
Hirdetés
2026. április 02., csütörtök

„A kormányzati gyakorlat során az Orbán-kabinet a Kárpát-medencei magyarok érdekeit is folyamatosan figyelembe veszi”

A Fidesz-KDNP már akkor egységes Kárpát-medencei magyarságban, határon átívelő nemzetegyesítésben gondolkodott, amikor még nem volt meg a lehetőség megadni a külhoni magyaroknak az állampolgárságot – jelentette ki Csepeti Ádám helyettes államtitkár.

„A kormányzati gyakorlat során az Orbán-kabinet a Kárpát-medencei magyarok érdekeit is folyamatosan figyelembe veszi”
2026. február 21., szombat

Mit tudott a Securitate a sepsiszentgyörgyi Mihai Viteazul-szobor felrobbantásáról?

Aulich Sándor 1973 és 1984 között volt a Kovászna megyei Securitate parancsnoka. Tisztségéből a sepsiszentgyörgyi Mihai Viteazul-szobor melletti robbantás után mentették fel. Háromrészes interjú Aulich Lajos aradi vértanú testvérének ükunokájával.

Mit tudott a Securitate a sepsiszentgyörgyi Mihai Viteazul-szobor felrobbantásáról?
2026. február 20., péntek

Meddig terjedt a hatalma a Securitate Kovászna megyei parancsnokának? – 2. rész

Aulich Sándor 1973 és 1984 között volt a Kovászna megyei Securitate parancsnoka. Tisztségéből a sepsiszentgyörgyi Mihai Viteazul szobor melletti robbantás után mentették fel.

Meddig terjedt a hatalma a Securitate Kovászna megyei parancsnokának? – 2. rész
Hirdetés
2026. február 19., csütörtök

A Securitate Kovászna megyei parancsnoka voltam – 1. rész

Aulich Sándor 1973 és 1984 között volt a Kovászna megyei Securitate parancsnoka. Tisztségéből a sepsiszentgyörgyi Mihai Viteazul-szobor melletti robbantás után mentették fel.

A Securitate Kovászna megyei parancsnoka voltam – 1. rész
2026. február 17., kedd

Gagauzia kifejezné függetlenségi igényét Románia és Moldova egyesülése esetén. Interjú Sergei Manastyrly politológussal (2. rész)

Románia és Moldova esetleges egyesülése fájdalmas téma a moldovai társadalom számára, az itteni lakosság túlnyomó többsége ellenzi a Romániával való uniót – szögezte le a Krónikának adott interjúban Sergei Manastyrly gagauz politológus.

Gagauzia kifejezné függetlenségi igényét Románia és Moldova egyesülése esetén. Interjú Sergei Manastyrly politológussal (2. rész)
2026. február 16., hétfő

Chișinău figyelmen kívül hagyja a gagauz autonómia jogait. Interjú Sergei Manastyrly politológussal (1. rész)

Sergei Manastyrly, a chișinăui Balkan-Centre Elemzési, Kutatási és Prognózis Központ vezetője részletes interjút adott a Krónikának a Gagauz Autonóm Területi Egység három évtizedes történetéről, a régió gazdasági és politikai helyzetéről.

Chișinău figyelmen kívül hagyja a gagauz autonómia jogait. Interjú Sergei Manastyrly politológussal (1. rész)
Hirdetés
2025. december 09., kedd

Mit nyer és mit kockáztat Európa a dél-amerikai államokkal kötendő Mercosur-megállapodással?

Végső szakaszába érkezett a dél-amerikai államok és az Európai Unió közötti, nagy nemzetközi sajtóvisszhangot kapott Mercosur szabadkereskedelmi egyezmény megkötése. Winkler Gyula EP-képviselővel jártuk körül a témát.

Mit nyer és mit kockáztat Európa a dél-amerikai államokkal kötendő Mercosur-megállapodással?
2025. július 25., péntek

Bán Mór Tusványoson: az a feladata a történelmi regénynek, hogy fölkeltse az érdeklődést az adott korszak iránt

Milyen az, amikor egy írót egy film kapcsán kérdeznek a legtöbbször, mi a történelmi regény szerepe, miért döntött amellett, hogy a Hunyadi-korszakról ír regénysorozatot? – többek között ezekre a kérdésekre válaszolt Bán Mór író Tusványoson.

Bán Mór Tusványoson: az a feladata a történelmi regénynek, hogy fölkeltse az érdeklődést az adott korszak iránt
2025. május 15., csütörtök

Nicușor Dan a Krónikának: ne legyen a magyar közösség a szélsőségesek bűnbakja

A romániai államelnök-választás első fordulója előtt a Krónika volt az egyetlen romániai magyar lap, amely interjút készített Nicușor Dannal.

Nicușor Dan a Krónikának: ne legyen a magyar közösség a szélsőségesek bűnbakja
Hirdetés
Hirdetés