HIRDETÉS

Bukarestben kiverte a biztosítékot, hogy a német média Erdély elcsatolásáról beszélt

Krónika 2018. december 04., 11:19 utolsó módosítás: 2018. december 04., 13:17
HIRDETÉS

Közleményt bocsátott ki a román külügyminisztérium, amelyben azt írja: a német DPA hírügynökség által közölt és a német közszolgálati televízió (ZDF – Zweites Deutsches Fernsehen) által átvett híranyag a romániai centenáriumról nem a történelmi valóságot tükrözi és súlyos hibákat, tendenciózus megközelítést tartalmaz.

A ZDF honlapján kedden átírták a románok által nehezményezett szöveget

A bukaresti külügy kedden közölte, Románia berlini nagykövetségén keresztül intézkedik annak érdekében, hogy a DPA és a ZDF hibaigazítást adjon ki a romániai nagy egyesülésről közzétett anyaghoz. A román nemzeti ünnepről a DPA „Románia Erdély bekebelezésének századik évfordulóját ünnepli” címmel adott ki háttéranyagot, amelynek címsorában „korábbi magyar tartományként” említi Erdélyt.

A német hírügynökség felidézi, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia szétesését követően ezzel a területi nyereséggel Románia addigi területe harmadával bővült. A hírügynökség megjegyzi, hogy a románok akkor már többséget alkottak Erdélyben, és az ott lakó 800 ezer német – az erdélyi szász és bánsági sváb közösség – is megszavazta Erdély Romániához csatolását, többségük azonban azóta kivándorolt.

HIRDETÉS

A külügyminisztérium kifejti: a német hírügynökség és a német köztelevízió által publikált cikk a történelmi ismeretek hiányáról tanúskodik. A kifogásolt anyag arról beszél, hogy száz évvel ezelőtt Románia elcsatolta Erdélyt, és az ország ezt ünnepli a centenáriumon.

„A külügyminisztérium megdöbbenéssel vett tudomást a német hírügynökség által publikált és a német köztelevízió (ZDF) által átvett sajtócikkről a nagy egyesülés centenáriumával kapcsolatban, mert az nem tükrözi a történelmi valóságot, vagyis azt, hogy Erdély akaratának kifejeződése volt a Romániával való egyesülés. Túl a tendenciózus címadáson, a cikk részleteiben is a történelmi ismeretek hiányáról, valamint a történelmi valóság szándékos tagadásáról árulkodik. 1918. december elsején 100 000 személy határozott a Romániával való egyesülésről, ebben részt vett minden párt, minden vallási felekezet és minden társadalmi osztály. A Gyulafehérváron elfogadott dokumentumot, a nemzetgyűlés zárónyilatkozatát először az Erdélyben és Bukovinában élő német kisebbség képviselői írták alá” – idézi a külügyi tárca közleményét az Agerpres hírügynökség.

A minisztérium hozzáteszi, a „súlyos hibákat tartalmazó cikk tudatlanságból és rossz szándék által vezérelve” sérti a történelmi igazságot, az 1919-ben kötött versailles-i békeszerződésben, valamint az 1920-as trianoni békeszerződésben foglaltakat. A tárca ezért intézkedett Románia berlini külképviselete révén, hogy a DPA és a ZDF hibaigazítást közöljön a cikk kapcsán.

A bukaresti tiltakozás hatására a német közszolgálati televízió kedden pontosította cikkét, amelyhez olyan megjegyzést fűzött, miszerint Erdély „csatlakozott” Romániához; az eredeti szövegben ugyanakkor az elcsatolás (Anschluss) kifejezés szerepelt.

Ön szerint ez:
Jó hír
Rossz hír
HIRDETÉS
1 HOZZÁSZÓLÁS
Hallgassa online rádióinkat
HIRDETÉS
HIRDETÉS
HIRDETÉS